Ole Beuchert Olesen

'Den nysgerrige biografdirektør'

 

Forsiden af filmprogrammet til 'Kirke og Orgel'.
Hovedrollen spilles af den unge Karin Nellemose.

Orgelmusikken vælter kirken  

I året 1932 kunne publikum for første gang opleve en dansk musikfilm.
Den fik premiere i Kinopalæet på Frederiksberg og var produceret af
Nordisk Film, det gamle verdensfirma, der nu kæmpede for at overleve
efter at stumfilmsmarkedet var forsvundet. Filmens titel var ‘Kirke og Orgel’
efter Holger Drachmanns roman, der især er kendt for sin dramatiske
slutning, hvor kraftig orgelmusik får kirkebygningen til at styrte sammen.

De vigtigste personer i romanen og i filmen er den gamle organist
Mester Ollivier og hans purunge tilbederske, Jomfru Grethi. De er
modelleret over Drachmann og hans sidste muse, Ingeborg Andersen,
som han kaldte ‘Skagens Rose’. Mange år senere blev Ingeborg interviewet
på bånd, og i denne optagelse beretter hun levende om sit forhold til digteren
og om dennes 60-års fødselsdagsfejring på Københavns nye rådhus, hvor hun
i al ubemærkethed var til stede. En del af dette interview er gengivet i bogen.

 

 

 

Da filmen skulle optages, blev det nødvendigt at rejse og indrette en kirkebygning
i filmstudiet samt udruste den med et rigtigt kirkeorgel. Hertil kom et nydeligt
kulisseorgel, fuldt udstyret med spillebord, facadepiber, englefigurer og klaviaturer.


 
Hvem er 'den nysgerrige biografdirektør'?

Det er såmænd bogens forfatter, Ole Beuchert Olesen, der ved et par
lejligheder har været direktør for en dag og har præsenteret filmen
for et indbudt publikum. Under forberedelserne til disse særforestillinger
rejste der sig en lang række spørgsmål vedrørende filmen såvel
som romanen. Det er svarene herpå, der udgør bogens grundstof.

I løbet af 22 kapitler og 5 tillæg bliver læseren præsenteret for
en række meget forskellige – og ganske underholdende – emner:

Vedr. romanen ‘Kirke og Orgel’:

Drachmanns hensigt med romanen, især dens voldsomme slutning.

Drachmanns skelsættende orgelåbenbaring i Viborg Domkirke 1890.

Blækspruttens elegante kommentarer til Drachmannfejringen 1906
og de efterfølgende stridigheder.

Drachmanns symbolladede orgeldigte, der
her for første gang publiceres samlet.

Carl Nielsens og Clara Pontoppidans erindringer om Drachmann.

Drachmanns opgave som nationalskjald – et nu uddødt erhverv.

Drachmanns provokerende revision af Bibelens skabelsesberetning.

Vedr. filmen ‘Kirke og Orgel’:

Filmens instruktør George Schnéevoigt og dennes eksperimenter med mediet.

Drejebogsforfatteren Fleming Lynges eminente greb om replikker og dramaturgi.

Kai Normann Andersens musikalske tilrettelæggelse.

Kongelig skuespilkunst i særklasse.

De ihærdige opfindere Petersen & Poulsens udvikling af et dansk tonefilmsystem.

Den mislykkede optagelse af sammenstyrtningen.
Uheldet medførte, at kirken måtte bygges for anden gang.

Skandalepremieren i Odense.

Den dramaturgiske ‘brøler’.

De 50 dresserede rotter.

Filmanmeldelserne.


I året 1906, hvor Holger Drachmann fejredes i anledning
af 60-års fødselsdagen, endte han som Blækspruttens ynd-
lingsoffer. Blandt andet bragte man denne herlige tegning
af Axel Thiess, der viser, hvordan en flok krænkede kvinder
forlader festen i samlet flok, mens den gamle satyr står på
rådhustrappens top og betragter sceneriet med et lille,
lystent smil på læberne.


Drachmann-statuen på Frederiksberg med rådhuset i
baggrunden. Støbt i bronze i 1924 efter en gibsstatue fra
1915 af Hans Christian Holter (1890-1922).
Foto: Jesper Jørgensen.


Prisen er 250 kr. + forsendelse. og bogen kan bestilles her: jesper@slotsforlaget.dk
eller på telefon 40 96 96 80


Tilbage til forsiden