'Den nysgerrige biografdirektør'
Forsiden af
filmprogrammet til 'Kirke og Orgel'.
Hovedrollen spilles af den unge Karin Nellemose.
Orgelmusikken vælter kirken
I året
1932 kunne publikum for første gang opleve en dansk
musikfilm.
Den fik premiere i Kinopalæet på Frederiksberg og var
produceret af
Nordisk Film, det gamle verdensfirma, der nu kæmpede for at
overleve
efter at stumfilmsmarkedet var forsvundet. Filmens titel var
Kirke og Orgel
efter Holger Drachmanns roman, der især er kendt for sin
dramatiske
slutning, hvor kraftig orgelmusik får kirkebygningen til at
styrte sammen.
De vigtigste
personer i romanen og i filmen er den gamle organist
Mester Ollivier og hans purunge tilbederske, Jomfru Grethi. De er
modelleret over Drachmann og hans sidste muse, Ingeborg Andersen,
som han kaldte Skagens Rose. Mange år senere blev
Ingeborg interviewet
på bånd, og i denne optagelse beretter hun levende om sit
forhold til digteren
og om dennes 60-års fødselsdagsfejring på
Københavns nye rådhus, hvor hun
i al ubemærkethed var til stede. En del af dette interview er
gengivet i bogen.
Da filmen skulle
optages, blev det nødvendigt at rejse og indrette en
kirkebygning
i filmstudiet samt udruste den med et rigtigt kirkeorgel. Hertil kom
et nydeligt
kulisseorgel, fuldt udstyret med spillebord, facadepiber,
englefigurer og klaviaturer.
Det er
såmænd bogens forfatter, Ole Beuchert Olesen, der ved et
par
lejligheder har været direktør for en dag og har
præsenteret filmen
for et indbudt publikum. Under forberedelserne til disse
særforestillinger
rejste der sig en lang række spørgsmål
vedrørende filmen såvel
som romanen. Det er svarene herpå, der udgør bogens
grundstof.
I løbet
af 22 kapitler og 5 tillæg bliver læseren
præsenteret for
en række meget forskellige og ganske underholdende
emner:
Vedr. romanen Kirke og Orgel:
Drachmanns hensigt med romanen, især dens voldsomme slutning.
Drachmanns skelsættende orgelåbenbaring i Viborg Domkirke 1890.
Blækspruttens
elegante kommentarer til Drachmannfejringen 1906
og de efterfølgende stridigheder.
Drachmanns
symbolladede orgeldigte, der
her for første gang publiceres samlet.
Carl Nielsens og Clara Pontoppidans erindringer om Drachmann.
Drachmanns opgave som nationalskjald et nu uddødt erhverv.
Drachmanns
provokerende revision af Bibelens skabelsesberetning.
Vedr.
filmen
Kirke
og Orgel:
Filmens instruktør George Schnéevoigt og dennes eksperimenter med mediet.
Drejebogsforfatteren Fleming Lynges eminente greb om replikker og dramaturgi.
Kai Normann Andersens musikalske tilrettelæggelse.
Kongelig skuespilkunst i særklasse.
De ihærdige opfindere Petersen & Poulsens udvikling af et dansk tonefilmsystem.
Den mislykkede
optagelse af sammenstyrtningen.
Uheldet medførte, at kirken måtte bygges for anden
gang.
Skandalepremieren i Odense.
Den dramaturgiske brøler.
De 50 dresserede rotter.
Filmanmeldelserne.
I året
1906, hvor Holger Drachmann fejredes i anledning
af 60-års fødselsdagen, endte han som
Blækspruttens ynd-
lingsoffer. Blandt andet bragte man denne herlige tegning
af Axel Thiess, der viser, hvordan en flok krænkede kvinder
forlader festen i samlet flok, mens den gamle satyr står
på
rådhustrappens top og betragter sceneriet med et lille,
lystent smil på læberne.
Drachmann-statuen
på Frederiksberg med rådhuset i
baggrunden. Støbt i bronze i 1924 efter en gibsstatue fra
1915 af Hans Christian Holter (1890-1922).
Foto: Jesper Jørgensen.
Prisen er 250 kr. + forsendelse.
og bogen kan bestilles her:
jesper@slotsforlaget.dk
eller på telefon 40 96 96 80